Hypotyreoosi-info

Etusivu » T3-monoterapia » Hengenvaarallinen T3-annostus

Hengenvaarallinen T3-annostus

Kirjoittajat

Löysin kaksi espanjalaista tapausselostusta, joissa kerrotaan kilpirauhaslääkkeen T3 valtavasta yliannoksesta. Molemmissa potilas parani.

Ilmeisesti Valenciassa on ollut apteekki, joka on valmistanut liian vahvoja T3-valmisteita.

Koska T3:n puoliintumisajasta liikkuu erilaista tietoa, niin tummensin näiden artikkelien ilmoittamat puoliintumisajat.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12193311

Nuori nainen oli ottanut 1000-kertaisen T3-annoksen 8 päivän ajan, ja Valencian yliopistosairaalaan tuotaessa T3-V  oli 4789 pmol/l (viite 3.5-6.5 pmol/l). Naista hoidettiin teho-osastolla. Onneksi T3:n puoliintumisaika on lyhyt. Tässä tapauksessa sen todettiin olevan noin 25,9 tuntia.

Toinenkin tapaus on Valenciasta, julkaistu 2003, eli vuotta myöhemmin kuin ensimmäinen tapausseloste.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14697084

Naiselta oli poistettu kilpirauhanen syövän takia, ja häntä oli pyydetty keskeyttämään väliaikaisesti tyroksiini viisi viikkoa myöhemmin tapahtuvan tutkimuksen vuoksi.

Jotta hänen oireensa pysyisivät kurissa kolmen ensimmäisen viikon aikana, hänelle määrättiin 25 µg T3-kapseli otettavaksi 8 tunnin välein (75 µg/vrk). Yhdeksän päivää myöhemmin hän valitti vatsakipua, pahoinvointia, oksentelua, 40 asteen kuumetta ja rintatuntemuksia.

Seerumin T3 (kokonais-T3) oli 575,2 nmol/l (1,1 – 2,9 nmol/l) 11 tuntia viimeisen kapselin ottamisesta.

Seuraavien kymmenen päivän aikana potilas kärsi sekavuudesta, kiihtymyksestä, korkeasta sydämen lyöntinopeudesta, korkeasta verenpaineesta, ummetuksesta ja myöhemmin ripulista, mutta hänellä ei ollut rytmihäiriöitä eikä kainalosta mitattu lämpötila ylittänyt 38 astetta C.

59 mittausta tehtiin seerumin kokonais-T3:sta, jotta saataisiin selville T3:n poistuminen. Arvioimme että korkein seerumin T3-pitoisuus viimeisen kapselin nauttimisen jälkeen olisi voinut olla 794,3 nmol/l, eli 397 kertaa korkeampi kuin normaali keskiarvo.

T3:n puoliintumisaika oli 24 tuntia 40 minuuttia. T3-pitoisuus normalisoitui 200 tuntia viimeisen kapselin ottamisen jälkeen, mutta kliiniset oireet kestivät vielä kolme vuorokautta sen jälkeen.

Farmakokineettiset mittaustulokset antavat ymmärtää, että myrkytys voi johtua siitä, että kapselit sisälsivätkin 5 mg T3, joka on 200 kertaa enemmän kuin lääkärin määräämä määrä.

Potilas oli siis ottanut 15 mg T3 vuorokaudessa.

 

Mainokset

1 kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Tilastot

  • 145,393 käyntiä
Follow Hypotyreoosi-info on WordPress.com
%d bloggers like this: